Jak mówić, żeby nas słuchano?

Właściwa komunikacja z drugim człowiekiem to jeden z kluczowych czynników sukcesu. Dziś już wiemy, że atakowanie konsumentów intruzywną reklamą, hasłami promocyjnymi czy obietnicami szybkiego zysku czy stuprocentowej dożywotniej gwarancji nie tylko nie działa ale przestaje się opłacać. Nie dziwi więc fakt, że coraz trudniejsze i kosztowniejsze staje się zdobycie klienta i uczynienie zeń lojalnego konsumenta.


Jak myślisz, w jaki sposób większość marketerów radzi sobie z problemem coraz trudniejszego dotarcia do klienta? Stosując jeszcze więcej agresywnej, natarczywej reklamy! Być może i Tobie zdarzało się postępować podobnie. I pewnie nie raz przekonałeś się, że takie działanie nie przyniosło efektów, a jedynie zwiększyło koszty.
Jaka jest zatem alternatywa? Najprościej mówiąc „nie przeszkadzać klientowi”. Twoim celem powinno być zbudowanie więzi z klientem, więzi opartej na zaufaniu – a co najważniejsze, na przyzwoleniu komunikacji. Jeśli uzyskasz zgodę na komunikację, następnym krokiem będzie nawiązanie dialogu – jak najbardziej indywidualnego (dopasowanego do oczekiwań klienta, zarówno w treści, jak i formie).
Taki rodzaj komunikacji nazywany jest właśnie permission marketingiem (marketingiem „za zgodą”).

Dlaczego permission marketing jest tak skuteczny?
Koncepcja permission marketingu stoi w opozycji do interruption marketingu czyli nachalnej, przeszkadzającej komunikacji marketingowej. Zgoda na wykorzystanie adresu e-mail pozwala klientowi uciec od agresywnej reklamy – godzi się tylko na taką, która go interesuje. Dlaczego zatem warto rozważyć taką koncepcję komunikacji? Jak wiesz, pozyskiwanie nowych klientów jest kosztowne i trudne. Łatwiej zaś, taniej i efektywniej jest komunikować się z tymi, z którymi mamy już nawiązaną więź. Dlaczego? Lojalny klient kupuje więcej i częściej, jest mniej wrażliwy na zmianę ceny, poleca nasz produkt innym Klientom, itp, itd.
Pamiętaj, że uzyskanie przyzwolenia klienta na komunikowanie się z nim jest inwestycją. By jej nie zaprzepaścić, musisz przestrzegać podstawowych reguł w komunikacji:
1.Bądź szczery(stosuj komunikację otwartą).
2.Dotrzymuj obietnic.
3.Kontaktuj się regularnie.
4.Nagradzaj i doceniaj lojalność.
5.Nigdy nie zdradzaj danych klienta lub informacji o nim – chyba, że wyrazi na to zgodę!

Tekst autorstwa Katarzyny Domańskiej pochodzi z książki E-marketing w akcji (wyd. Helion)

→ Pytanie coachingowe: W jaki sposób możesz otworzyć się na drugiego człowieka?